Σελίδες

Τρίτη 31 Μαΐου 2022

Για την ανακοίνωση του ΠΥΣΔΕ Λέσβου που αφορά στην ακύρωση των τοποθετήσεων των συναδέλφων σε οργανικά κενά και την επανάληψη της όλης διαδικασίας.

Στην ηλεκτρονική σελίδα της ΔΙΔΕ Λέσβου αναρτήθηκε ανακοίνωση του ΠΥΣΔΕ Λέσβου που αναφέρει ότι ακυρώνεται ο τελικός πίνακας μορίων βελτιώσεων - οριστικών τοποθετήσεων του σχ. έτους 2021-2022 και ως εκ τούτου οι οριστικές τοποθετήσεις των συναδέλφων στις σχολικές μονάδες. Μετά από επικοινωνία που είχαμε με τη γραμματεία του ΠΥΣΔΕ Λέσβου ενημερωθήκαμε ότι η ακύρωση της διαδικασίας οφείλεται σε λάθη σχετικά με τις δηλώσεις εντοπιότητας συναδέλφων των δήμων της νήσου Λέσβου και δεν αφορά στις οριστικές τοποθετήσεις στα σχολεία της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου.
Το ΔΣ

Δευτέρα 30 Μαΐου 2022

Συγκρότηση Επιτροπής Παιδείας του Δήμου Λήμνου – Συμμετοχή ΕΛΜΕ.

Σας ενημερώνουμε ότι στις 26-05-2022 συγκροτήθηκε η Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Λήμνου, στην οποία η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου συμμετέχει με εκπρόσωπό της. Καλούμε, λοιπόν, τους Συλλόγους Διδασκόντων όλων των Σχολικών Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Λήμνου να συνεδριάσουν και να καταγράψουν τόσο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όσο και τις προτάσεις τους, ούτως ώστε ο εκπρόσωπος της ΕΛΜΕ να τις καταθέσει στην επικείμενη συνεδρίαση της επιτροπής.




Πέμπτη 26 Μαΐου 2022

Για την επόμενη φάση της "αξιολόγησης" - Προκήρυξη Στάσης Εργασίας.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστράτιου παραμένει σταθερά και αταλάντευτα στον δρόμο του αγώνα για την υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, ενάντια στην «αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων, η οποία αναπόδραστα οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και διαβάθμισή τους. 

Μάλιστα, στην τελευταία Γενική Συνέλευση Προέδρων των ΕΛΜΕ (02-04-2022), η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου, μαζί με πολλές άλλες, κατέθεσε την πρόταση «να καλέσει η ΟΛΜΕ τις ΕΛΜΕ να προκηρύξουν νέα απεργία – αποχή, αναλαμβάνοντας να τις συντονίσει, αλλά και να τις συνδράμει με κάθε δυνατή νομική, οικονομική, τεχνική και άλλη βοήθεια», πρόταση που απαιτούσε την απλή πλειοψηφία (50%+1) των Προέδρων για να ψηφιστεί ως απόφαση της ΟΛΜΕ. Δυστυχώς, όπως ήταν αναμενόμενο, η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ αρνήθηκε πεισματικά και πραξικοπηματικά ακόμα και να θέσει την πρόταση σε ψηφοφορία! Ουσιαστικά, για άλλη μια φορά αρνήθηκαν να ενεργοποιήσουν τον κλάδο ώστε να εκφραστεί συλλογικά η αντίθεσή του στην αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση. 

Όπως είναι γνωστό, η ΕΛΜΕ μας από τις 16/10/2021 και καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους είχε κηρύξει στάσεις εργασίας, ώστε να μην συμμετάσχουν οι συνάδελφοι σε συνεδριάσεις ομάδων για την «αξιολόγηση». Επιπλέον, στις 07/01 κοινοποιήσαμε την απόφαση/πρόταση της ΕΛΜΕ (επισυνάπτεται) αναφορικά με τα επόμενα βήματα των συναδέλφων, με στόχο το μπλοκάρισμα και την ουσιαστική ακύρωση κάθε διαδικασίας «αξιολόγησης». Συνεχίζοντας στο ίδιο ακριβώς πνεύμα, καλούμε τους συντονιστές των ομάδων και στην τρέχουσα συγκυρία να αξιοποιούν το κείμενο της ΕΛΜΕ, ώστε σε κάθε περίπτωση να αποτυπώνουν τις θέσεις του κλάδου. Επιπλέον, καθώς - σύμφωνα με τον Νόμο 4692/20 και την υπουργική εγκύκλιο της 10/9/2021 σχετικά με την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων - μέχρι τις 25 Ιουνίου καλούνται σε ειδικές συνεδριάσεις οι Σύλλογοι Διδασκόντων προκειμένου να εγκρίνουν τις εκθέσεις αποτίμησης των σχεδίων δράσης που θα συνταχθούν και θα αναρτηθούν από τους συντονιστές των ομάδων, η ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστράτιου προκηρύσσει στάση εργασίας (μονόωρη, δίωρη ή τρίωρη) για την ημέρα και κατά τον χρόνο σύγκλισης της ειδικής συνεδρίασης, για την κάλυψη των συναδέλφων στην αποχή τους από αυτές τις διαδικασίες αξιολόγησης. Καλούμε τους συναδέλφους να ενημερώνουν τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη Διεύθυνση του σχολείου, να δηλώνουν  στάση εργασίας και να αποχωρούν από τις ειδικές αυτές συνεδριάσεις.

Πέμπτη 19 Μαΐου 2022

Αποτελέσματα εκλογών για την ανάδειξη αντιπροσώπου της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου στο 20ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ.


Από την πλειοψηφούσα παράταξη της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών (ΠΑΜΕ) πρώτος σε σταυρούς αναδείχτηκε ο Ανδρέας Ξυπτεράς, ο οποίος ορίζεται ως Αντιπρόσωπος της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου στο 20ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ, με αναπληρωτή του τον Αλέξη Ρίζο.

Ευχαριστούμε θερμά τα μέλη της εφορευτικής επιτροπής Δελημιχαήλ Ιωάννη, Λιάκου Ασπασία, Ναβροζίδου Ρουδάμα και Σελιανίτη Κώστα για την εθελοντική τους προσφορά, την ανεκτίμητη βοήθεια και τη μεγάλη υπομονή τους.




Τρίτη 10 Μαΐου 2022

Πορεία Ειρήνης - Κυριακή 15 Μαΐου 2022.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,


Τα σωματεία της Λήμνου, καλούμε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς, εργαζόμενους και κατοίκους του νησιού μας, σε συμμετοχή στην Πορεία Ειρήνης και εκδήλωση μπροστά από το Δημαρχείο που διοργανώνουμε την Κυριακή 15 Μαΐου 2022. 

Η πορεία θα ξεκινήσει στις 10 π. μ. από το πάρκο Ανδρωνίου και θα καταλήξει στο Δημαρχείο της Μύρινας. 

Στο τέλος της πορείας θα γίνει ομιλία και τα παιδιά θα πουν ποιήματα και θα τραγουδήσουν για την ειρήνη. Οι μαθητές των σχολείων που θα συμμετέχουν στην πορεία μπορούν να δημιουργήσουν πλακάτ ή πικέτες  σχετικά με το θέμα της εκδήλωσης, που θα φέρουν κατά τη διάρκεια της πορείας. Παράλληλα, θα λειτουργήσει έκθεση ζωγραφικής των παιδιών για την ειρήνη μπροστά από το Δημαρχείο.

  Παρακαλούμε να ενημερώσετε τα ΔΣ μέχρι την Παρασκευή 13 Μαΐου, αν υπάρχουν έργα μαθητών που μπορούν να εκτεθούν στον χώρο μπροστά από το Δημαρχείο.


Δυναμώνουμε την πάλη, τη διεθνιστική μας αλληλεγγύη, διατρανώνοντας:


  • ΟΧΙ στον πόλεμο στην Ουκρανία – ειρήνη και φιλία των λαών.
  • Απεμπλοκή της χώρας μας από τον πόλεμο με οποιοδήποτε πρόσχημα και τρόπο κι αν γίνεται.
  • Να μην χρησιμοποιηθούν υποδομές από ελληνικό έδαφος για τις επιχειρήσεις στην Ουκρανία.
  • Καμιά αποστολή στρατιωτικών δυνάμεων και πολεμικού υλικού εκτός συνόρων.
  • Να κλείσουν οι βάσεις που καθιστούν το λαό μας θύτη άλλων λαών και θύμα των ανταγωνισμών. 
  • Καμιά αλλαγή των συνόρων και των Συνθηκών που τα καθορίζουν.




Κυριακή 8 Μαΐου 2022

Αρχαιρεσίες ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου για την εκλογή αντιπροσώπου στο 20ο συνέδριο της ΟΛΜΕ.

Ενημερώνουμε ότι οι εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπου της ΕΛΜΕ στο 20ο συνέδριο της ΟΛΜΕ  θα  διεξαχθούν την Τετάρτη, 18/05/2022, από τις 12:00 ως τις 16:00 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μούδρου και την Πέμπτη, 19/05/2022, από τις 12:00 ως τις 16:00 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μύρινας. Θα προηγηθεί η Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση την Τρίτη 17/05/2022 στις 17:30 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μύρινας. 

Υπενθυμίζουμε  ότι για τη  διεξαγωγή  των εκλογών είναι  απαραίτητη η  σύσταση  εφορευτικής επιτροπής. Καλούμε λοιπόν τους συναδέλφους που θα ήθελαν να συμμετάσχουν στην εφορευτική επιτροπή να επικοινωνήσουν με το Σωματείο. 









Τετάρτη 4 Μαΐου 2022

Σχετικά με τους εμπλεκόμενους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Την περίοδο που διανύουμε θα συγκροτηθούν οι Λυκειακές Επιτροπές στα εξεταστικά κέντρα για τη διενέργεια των Πανελλαδικών εξετάσεων της Γ΄ Λυκείου, καθώς επίσης ορίζονται και οι επιτηρητές. Ως ΔΣ της ΕΛΜΕ Λήμνου & Αγίου Ευστρατίου θεωρούμε πως η εύρυθμη λειτουργία των Λυκειακών Επιτροπών προϋποθέτει τη στελέχωσή τους από ικανό αριθμό εκπαιδευτικών με την απαιτούμενη εμπειρία, ενώ εξίσου σημαντικός είναι και ο ρόλος των επιτηρητών. Ως εκ τούτου, με γνώμονα την απρόσκοπτη διενέργεια των Πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά και την ισότιμη αντιμετώπιση όλων των συναδέλφων, χωρίς καμιά διάκριση, προτείνουμε:

  • Η δυνατότητα συμμετοχής στις Λυκειακές Επιτροπές να είναι ανοικτή και απολύτως διαφανής για όλους τους εκπαιδευτικούς, με έγκαιρη ενημέρωση όλων και επάρκεια χρόνου για την κατάθεση αιτήσεων. Αν ο αριθμός των αιτήσεων είναι μεγαλύτερος από τις θέσεις, τότε να γίνεται κλήρωση.
  • Σε ό, τι αφορά στις επιτηρήσεις, να συμμετέχουν όλοι οι συνάδελφοι, εκτός όσων αντιμετωπίζουν σοβαρό κώλυμα. Έτσι εξασφαλίζεται μικρότερος φόρτος για κάθε συνάδελφο, με αποτέλεσμα την πιο εύρυθμη διενέργεια των εξετάσεων.
  • Τέλος, να εναλλάσσονται κάθε χρονιά οι συνάδελφοι που ορίζονται ως μέλη επιτροπών ή επιτηρητές, για προφανείς λόγους ηθικής τάξης και δεοντολογίας.



Τρίτη 3 Μαΐου 2022

Για τη διδασκαλία του μαθήματος “Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής” της Α΄ Λύκειου του ΕΠΑΛ Μύρινας.

Μια ακόμα πράξη του κωμικοτραγικού έργου που ανεβάζει το Υπουργείο Παιδείας με τίτλο “Όλα λειτουργούν κανονικά… και ζήσαμε εμείς καλά κι εσείς καλύτερα” εκτυλίσσεται το τελευταίο διάστημα στο ΕΠΑΛ Μύρινας.

Συγκεκριμένα, το μάθημα “Αρχές Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής” της Α΄ Λυκείου μέχρι τις αρχές Απριλίου δεν είχε διδαχθεί ούτε μία ώρα λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού της αντίστοιχής ειδικότητας, παρά τη γνωστοποίηση του προβλήματος από την αρχή της σχολικής χρονιάς στη ΔΙΔΕ Λέσβου, τόσο από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου, όσο και από την ΕΛΜΕ Λήμνου & Αγ. Ευστρατίου. 

Προφανώς, με δεδομένο ότι εάν σε οποιοδήποτε μάθημα δεν υπάρχει βαθμός στα δύο τετράμηνα, τότε δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν έλεγχοι, η ΔΙΔΕ Λέσβου αποφάσισε να αναθέσει στο τέλος της σχολικής χρονιάς το συγκεκριμένο μάθημα στο διευθυντή του σχολείου χωρίς καν ο ίδιος να το έχει ανάθεση. Ούτε λίγο ούτε πολύ η ΔΙΔΕ Λέσβου απαιτεί τις 12 εργάσιμες μέρες που απομένουν με το άνοιγμα των σχολείων μετά τις διακοπές του Πάσχα, να διδαχθεί το μάθημα για 10 ώρες σε καθένα από τα τρία τμήματα της Α΄ Λυκείου με αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου για να πάρουν οι μαθητές μία… γεύση ηλεκτρολογίας, αλλά και να βαθμολογηθούν για τις επιδόσεις τους! Έτσι αντιλαμβάνονται την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ως κουτάκι που πρέπει να σημειωθεί. 

Αναζητώντας ποιες μπορεί να είναι αυτές οι “ιδιαίτερες συνθήκες” που επικαλείται η ΔΙΔΕ Λέσβου στην απόφασή της, δεν μπορούμε να καταλήξουμε αλλού, παρά στην πολιτική επιλογή της μη κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών των σχολείων με μόνιμο προσωπικό που ακολουθεί τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι κάθε χρόνο τα σχολεία να ανοίγουν με τεράστια κενά που καλύπτονται με συμβασιούχους ελαστικά εργαζόμενους εκπαιδευτικούς, ενώ πολλά από αυτά δεν καλύπτονται καθόλου όπως αποδεικνύει η πραγματικότητα. Ως ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου καταδικάζουμε αυτές τις πρακτικές και καλούμε τους συναδέλφους να μην συμβιβαστούν με αυτή την πραγματικότητα που υποβαθμίζει τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας και συλλογικά να διεκδικήσουμε κάλυψη όλων των κενών σε όλα τα σχολεία με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων από την αρχή της σχολικής χρονιάς.

Δευτέρα 2 Μαΐου 2022

Αρχαιρεσίες ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου για την εκλογή αντιπροσώπου στο 20ο συνέδριο της ΟΛΜΕ.

Ενημερώνουμε ότι οι εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπου της ΕΛΜΕ στο 20ο συνέδριο της ΟΛΜΕ  θα  διεξαχθούν την Τετάρτη, 18/05/2022, από τις 12:00 ως τις 16:00 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μούδρου και την Πέμπτη, 19/05/2022, από τις 12:00 ως τις 16:00 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μύρινας.

 Θα προηγηθεί η Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση την Τρίτη 17/05/2022 στις 17:30 στο ΓΕΛ / ΕΠΑΛ Μύρινας. Καλούμε τους εκπαιδευτικούς αλλά και τις παρατάξεις να καταθέσουν τις υποψηφιότητές τους μέχρι την Κυριακή 8/05/2022 στις 18:00.




Κυριακή 1 Μαΐου 2022

Για τις εξετάσεις της λεγόμενης «ελληνικής PISA» που οργανώνει το ΥΠΑΙΘ.

Το ΥΠΑΙΘ ανακοίνωσε ότι την Τετάρτη 18/5/22 θα διεξαχθούν σε εθνικό επίπεδο οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές της Στ’ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, η επονομαζόμενη και ελληνική PISA. Οι εξετάσεις θα αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών και έχουν επιλεγεί 6.000 μαθητές σε όλη τη χώρα από 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια. Οι προθέσεις του ΥΠΑΙΘ για μια ακόμα φορά παρουσιάζονται «αγνές» και «άδολες». Και το ερώτημα εύλογο: καλά, γιατί αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς σε αυτές τις εξετάσεις; Δε θέλουμε μέσα από τέτοιου τύπου «μετρήσιμα» και «αξιόπιστα» δεδομένα να βελτιώσουμε το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, τα προγράμματα σπουδών, τη διδακτική μεθοδολογία, το εκπαιδευτικό υλικό; Αλλά και με βάση αυτά να επιμορφώσουμε τους εκπαιδευτικούς;

Το έργο όμως είναι χιλιοπαιγμένο και πλέον έχουμε αρκετή πείρα τόσο από τις «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» της χώρας μας αλλά και της ΕΕ και το πού οδηγούν τέτοιου είδους εξετάσεις. 

Η απάντηση βρίσκεται στο Δελτίο Τύπου του ίδιου του ΥΠΑΙΘ:  «Η ελληνική PISA συμπληρώνει τη δέσμη των μεταρρυθμίσεων του ΥΠΑΙΘ των τελευταίων τριών ετών». Είναι δηλαδή ένα εργαλείο που θα χρησιμοποιήσει το ΥΠΑΙΘ, προκειμένου να προωθήσει τον αντιεκπαιδευτικό-αντιλαϊκό σχεδιασμό του. Αλλά και η τακτική του ΥΠΑΙΘ να χρησιμοποιεί εύηχες λέξεις θετικά φορτισμένες, προκειμένου να εφαρμόσει τα πιο αντιδραστικά μέτρα είναι γνωστή. 

Ο προπαγανδιστικός μηχανισμός της κυβέρνησης βάφτισε την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων μέσω της λεγόμενης αξιολόγησης σε «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», την απομάκρυνση των μαθητών στα 15 τους χρόνια από το σχολείο και την ανήλικη εργασία τους «ενίσχυση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τον «απεγκλωβισμό» 40.000 μαθητών από τα Πανεπιστήμια μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αλλά και το επικείμενο πετσόκομμα χιλιάδων μαθητών μέσω της Τράπεζας Θεμάτων, «αναβάθμιση του Εθνικού Απολυτηρίου». Τα «επιχειρήματα» που χρησιμοποιεί το Υπουργείο είναι κάλπικα. 

  1. Πώς μπορεί να μας πείσει το ΥΠΑΙΘ ότι θα χρησιμοποιήσει αυτές τις εξετάσεις ως μέσο για την αναβάθμιση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, όταν έχει προχωρήσει τη φετινή χρονιά σε νέα αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, τα οποία έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από όλες τις επιστημονικές ενώσεις, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών, τους μαθητές και τους γονείς; Αλήθεια, πώς μπορεί να μας πείσει για το ενδιαφέρον του, όταν αυτά τα προγράμματα δεν τα συζήτησε με κανένα εκπαιδευτικό; Τα έβγαλε υποκριτικά στη διαβούλευση, αφού είχαν παρουσιαστεί στην τελική τους μορφή και βέβαια οι υπέρμαχοι της αξιολόγησης δεν μπήκαν καν στον κόπο να αξιολογήσουν τα προηγούμενα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και να παρουσιάσουν μια πειστική Έκθεση Αξιολόγησης στον κλάδο. 
  2. Πώς μπορούν να ισχυρίζονται ότι ενδιαφέρονται για αναβάθμιση του σχολείου, όταν και τη φετινή χρονιά δουλεύουν πάνω από 50.000 συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, χιλιάδες ώρες χάνονται, οι μαθητές στοιβάζονται σε 27-30αρια τμήματα, σε σχολικά κτήρια που κάθε χρόνο γίνονται και πιο ακατάλληλα έως επικίνδυνα, λόγω παλαιότητας και έλλειψης συντήρησης. Αυτοί που δεν πήραν κανένα μέτρο, ώστε να στηρίξουν τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές, προκειμένου να καλυφθούν τα τεράστια γνωστικά κενά που άφησε στους μαθητές η εγκληματική διαχείριση της πανδημίας και τα κλειστά σχολεία αλλά και την ψυχολογική και κοινωνική στήριξή τους; Μόνο οργή μπορεί να προκαλέσει η παντελής αδιαφορία κατά πόσο είναι σε θέση οι μαθητές να παρακολουθήσουν αυτό το «ράλι» κάλυψης της ύλης υπό την ασφυκτική πίεση του ΥΠΑΙΘ, προκειμένου να εφαρμοστεί με το ζόρι η Τράπεζα Θεμάτων. Αλήθεια, αυτό που έλειπε από αυτά τα παιδιά σε αυτές τις συνθήκες είναι οι επιπλέον εξετάσεις στην Στ΄ Δημοτικού και τη Γ΄ Γυμνασίου; 

Ακόμα και το όνομα που δόθηκε (ελληνική PISA), όσο οξύμωρο και αν είναι να βαφτίζεται ελληνικό το Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (Programme for International Student Assessment), δεν είναι καθόλου αθώο. Οι εξετάσεις της PISA διεξάγονται κάθε τρία χρόνια στη Γλώσσα (κατανόηση κειμένου), Μαθηματικά και Φυσικές Επιστήμες, ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ και όπως μας πληροφορεί σε σχετικό βίντεο η ιστοσελίδα του ΙΕΠ «Η PISA είναι πνευματικό παιδί του ΟΟΣΑ και είναι ένα εργαλείο, προκειμένου οι βέλτιστες πρακτικές που υπάρχουν στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ να γενικευτούν και να υιοθετηθούν στα υπόλοιπα εκπαιδευτικά προγράμματα». Άρα λοιπόν, το ερώτημα Γιατί αντιδράτε τόσο στην «ελληνική» όσο και στη διεθνή PISA πρέπει να μπει στη σωστή του βάση: Γιατί αντιδράτε στην πολιτική της κυβέρνησης για την παιδεία και στις πρακτικές του ΟΟΣΑ;

Στο ίδιο βίντεο αναφέρεται απροκάλυπτα και μία από τις προθέσεις του ΟΟΣΑ για το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν αυτά τα εργαλεία, αφού σαν συμπέρασμα εξάγεται, από την αποτίμηση των αποτελεσμάτων, ότι «η έλλειψη ίσων ευκαιριών ειδικά για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα δεν οφείλεται στις κοινωνικές ανισότητες αλλά στο ότι οι χαμηλού επιπέδου μαθητές δεν έχουν πρόσβαση σε σχολεία με εκπαιδευτικούς υψηλών προσόντων». Για αυτό βάζει στόχο για τα εκπαιδευτικά συστήματα «την προσέλκυση εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα οι οποίοι διαρκώς θα εκπαιδεύονται με αξιολογήσεις και επιμορφώσεις και θα κρατούν τους καλύτερους».

Άρα τέτοιου τύπου εξετάσεις, ειδικά στην κρίσιμη ηλικία της αποφοίτησης από το Δημοτικό, δεν είναι ελληνική πατέντα, αλλά εφαρμόζονται διεθνώς και σα στόχο έχουν την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών σε αυτή την πολύ κρίσιμη ηλικία. Στην Αγγλία στο τέλος του Primary School, ο μαθητής δίνει εξετάσεις στα Μαθηματικά και τη Γλώσσα (SAT ‘s) και με βάση τα αποτελέσματα προκύπτει το λεγόμενο flight path (προσδοκία μάθησης) η οποία τον ακολουθεί τα επόμενα μαθητικά του χρόνια και τον προσανατολίζει σε τι επίπεδο σχολείου δευτεροβάθμιας θα φοιτήσει, με βάση την έντονη ταξική διαφοροποίηση που υπάρχει στα σχολεία της Αγγλίας. Στη Γερμανία, στην ηλικία των 11 ετών, το συμβούλιο του σχολείου αποφασίζει με βάση την επίδοση του μαθητή σε ποιον από τους τρεις τύπους σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα οδηγηθεί: Hauptschule (τετραετές τεχνικό σχολείο) Realschule (πενταετές γενικού χαρακτήρα σχολείο) και Gymnasium (επταετές ή οκταετές που οδηγεί στο Πανεπιστήμιο). 

Η απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα, με περιεχόμενο πιο προσιτό στο επίπεδό τους, στο όνομα της «θετικής διάκρισης». Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική λειτουργεί ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία για αυτούς τους μαθητές: όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών , πολλώ δε μάλλον δε λειαίνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις αποτυπώνει, παγιώνοντάς τες. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ, ο μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό Σχολείο με βάση την επίδοσή τους στη γραφή και την ανάγνωση. Εννιά στους δέκα μαθητές που τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό. Γι΄ αυτή την προοπτική ανοίγουν δρόμο!

Απέναντι λοιπόν στη μομφή ότι δε θέλετε εξετάσεις, δε θέλετε να αξιολογηθεί η δουλειά σας, απαντάμε: πώς μπορεί και γιατί να είναι μετρήσιμο με τέτοιου τύπου ποσοτικούς δείκτες το αποτέλεσμα της διδασκαλίας; Με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων. Ξέρουμε πολύ καλά εμείς οι εκπαιδευτικοί της τάξης ότι δεν μπορούμε να αξιολογήσουμε τη δουλειά μας με τέτοιους όρους, η διδασκαλία δεν είναι ένα μονόπρακτο έργο που κρίνεται μέσα σε ένα δίωρο εξετάσεων, με ενιαίους ισοπεδωτικούς όρους, ανεξάρτητα από την κοινωνική προέλευση, τις συνθήκες διαβίωσης, την οικογενειακή κατάσταση των μαθητών που συμμετέχουν σε αυτές. Ακόμα και το γνωστό μότο της αστικής παιδαγωγικής ότι «αξιολογούμε με βάση την προηγούμενη επίδοση του μαθητή», για όποιον έχει την ελάχιστη σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία, καταλαβαίνει ότι είναι αντιεπιστημονικό. Αλήθεια, από την προηγούμενη επίδοση, μέχρι τη στιγμή της «κρίσης» (εξετάσεις), το μόνο που μεσολαβεί στην επίδοση του μαθητή είναι η εκπαιδευτική διαδικασία; Αυτός ο μαθητής μπορεί να έχει χάσει συγγενικό του πρόσωπο, να απολύθηκε ο πατέρας του, να μην έχει η οικογένειά του να πληρώσει το ρεύμα. Πώς μπορεί λοιπόν να κριθεί η συμβολή του εκπαιδευτικού μέσα σε ένα δίωρο διαγώνισμα; Εμείς λοιπόν, οι εκπαιδευτικοί της τάξης αξιολογούμε τους μαθητές μας και τη δουλειά μας όχι ισοπεδωτικά, αλλά τον καθένα ξεχωριστά, με κάθε τρόπο: με τη συζήτηση, με δραστηριότητες ομαδικές ή ατομικές, ακόμα και με ένα γραπτό διαγώνισμα. Αν το ΥΠΑΙΘ ήθελε πράγματι να εξάγει αντικειμενικά αποτελέσματα για την εκπαιδευτική πραγματικότητα θα αξιοποιούσε αυτά τα δεδομένα. Όμως οι στόχοι του είναι άλλοι. Οι εκπαιδευτικοί αποτιμούμε τα αποτελέσματα, βασανίζουμε τον εαυτό μας, συζητάμε με τους συναδέλφους μας για το πώς θα γίνουμε καλύτεροι στη δουλειά μας, αλλά και το πώς θα βοηθήσουμε κάθε μαθητή χωριστά με βάση και την κοινωνική του ένταξη. 

Εμείς, οι εκπαιδευτικοί δε θέλουμε οι εξετάσεις να χρησιμοποιούνται για να διαχωρίζονται οι μαθητές σε παιδιά και αποπαίδια, δε θέλουμε ένα σχολείο υποβαθμισμένο για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, ένα σχολείο που θα σηκώνει τεράστια εμπόδια απέναντι σε αυτά τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, όσοι το επιθυμούν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους. Αυτό το σχολείο είναι εκ διαμέτρου αντίθετο με την πολιτική της κυβέρνησης τους σχεδιασμούς της ΕΕ, που υπηρέτησαν αδιαλείπτως όλες οι κυβερνήσεις,  τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ, αλλά και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, όπως η λεγόμενη αξιολόγηση και οι εξετάσεις τύπου PISA. Είναι χρέος μας απέναντι στους μαθητές μας να αντισταθούμε σε αυτό. 

  • Εδώ και τώρα απαιτούμε από ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA». 
  • Καλούμε όλους τους ΣΕΠΕ και τις ΕΛΜΕ να καταδικάσουν αυτούς τους σχεδιασμούς, να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές για τις πραγματικές τους στοχεύσεις. 
  • Τα Δ.Σ. ΔΟΕ και ΟΛΜΕ οφείλουν να καταδικάσουν αυτή τη μεθόδευση του ΥΠΑΙΘ και να αναλάβουν την ευθύνη ώστε, με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο, να ακυρωθεί στην πράξη, πανελλαδικά, αυτή η πρώτη απόπειρα εφαρμογής της «ελληνικής PISA». Να καλύψουν όλους τους συναδέλφους που τα σχολεία τους έχουν επιλεγεί για αυτές τις εξετάσεις, να μη συμμετέχουν με κάθε τρόπο. Να προκηρύξουν ενισχυτικά, πανελλαδικές στάσεις εργασίας τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων. 


Τα σχέδια της κυβέρνησης να μείνουν  στα χαρτιά!