Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ για το Νέο Λύκειο που ετοιμάζουν.

Για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το Λύκειο και το νέο σύστημα πρόσβασης

Τέρμα πια στο ψέμα και την απάτη!

Σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει!

Ο Υπουργός Παιδείας στις 3 Σεπτέμβρη εξήγγειλε το πολυδιαφημισμένο «Νέο Λύκειο» και τον νέο τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με την κυβερνητική πρόταση το Λύκειο μετατρέπεται σε ένα ακόμα πιο «σκληρό εξεταστικό κέντρο», όπου η όποια γενική παιδεία υπήρχε έως τώρα σταματά στην Α’ Λυκείου. Περιορίζονται δραματικά οι επιλογές σχολών για τους μαθητές. Η Γ’ Τάξη μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.

Προωθείται πιο αποφασιστικά το «ξεσκαρτάρισμα» των μαθητών και η πρόωρη επαγγελματική επιλογή!

Ολοκληρώνοντας το Γυμνάσιο οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

  • Τους μαθητές «Α’ κατηγορίας» του Γενικού Λυκείου που μέσα από ένα σκληρό και δύσβατο εξεταστικό μαραθώνιο θα διεκδικούν μια θέση στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
  • Τους μαθητές «Β΄κατηγορίας» του Γενικού Λυκείου που δεν θα μπορούν ν’ αντεπεξέλθουν στις εξετάσεις και θα επιλέγουν τις σχολές χαμηλής ζήτησης ή θα περιορίζονται στο απολυτήριο Λυκείου. 
  • Τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ., η πλειονότητα των οποίων δεν θα έχει δυνατότητα πρόσβασης στα Πανεπιστήμια αλλά θα οδηγείται στις διετείς σχολές κατάρτισης που θα λειτουργούν μέσα σ’ αυτά. Με βάση την εκτίμηση του Υπουργού, πολύ περισσότερα παιδιά θα οδηγηθούν σε αυτή την επιλογή. 

Στην ουσία πρόκειται για μια σκληρή ταξική επιλογή όπου η πλειονότητα των μαθητών που προέρχεται από τα εργατικά-λαϊκά στρώματα θα οδηγείται είτε στο δρόμο του ΕΠΑΛ και των διετών προγραμμάτων, είτε του γενικού απολυτηρίου και των σχολών χαμηλής ζήτησης. Η απόκτηση του απολυτηρίου του Γενικού Λυκείου θα γίνει πιο δύσκολη μιας και το 40% της βαθμολογίας θα καθορίζεται από τις εξετάσεις που διεξάγονται σε επίπεδο ομάδας σχολείων. Ουσιαστικά, μόνο ένα μικρό κομμάτι που θα ματώνει οικονομικά με τα φροντιστήρια που θα απαιτούν τα 6ωρα μαθήματα προσανατολισμού (Αρχαία, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, κλπ) θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει την πρόσβαση στις σχολές υψηλής ζήτησης. 

Αποτελεί αυτό αναβάθμιση του Λυκείου; Απαντά αυτή η προοπτική στις ανάγκες των μαθητών και λαϊκών οικογενειών;

Να μην επιτρέψουμε τη μετατροπή του σχολείου σε φροντιστήριο – «αρένα»

Η Γ΄ Λυκείου, που επί της ουσίας «φροντιστηριοποιείται», μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια. Θα διδάσκονται 5 ώρες μαθήματα Γενικής Παιδείας (1 ώρα Θρησκευτικά, 2 ώρες Φυσική Αγωγή και 2 ώρες μάθημα επιλογής) και 4 6ωρα μαθήματα που θα διαχωρίζονται σε ομάδες προσανατολισμού, με κοινό μάθημα τη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, για όλες τις ομάδες. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το περιεχόμενο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, ο τρόπος και ο ρυθμός διδασκαλίας θα είναι πλήρως προσαρμοσμένα στις εξετάσεις. 


«Φούμαρα» η κατάργηση των πανελλαδικών και η ελεύθερη πρόσβαση

Η πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η επιλογή επαγγελματικού προσανατολισμού θα ξεκινάει ακόμα πιο νωρίς, καθώς οι μαθητές καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή τους και το μέλλον τους ήδη από τη Β’ Λυκείου. Οι πανελλαδικές εξετάσεις που υπόσχονταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα καταργήσει, όχι μόνο δεν καταργούνται αλλά διπλασιάζονται, μια φορά για την απόκτηση του απολυτηρίου σε περιφερειακό ή δημοτικό επίπεδο και μια φορά για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.

Πιο συγκεκριμένα: Στο τέλος της Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν 10 σχολές. Με βάση τη «ζήτηση και την προσφορά» των σχολών, όπως ο ίδιος ο Υπουργός δήλωσε, καθορίζονται αυτές στις οποίες οι μαθητές θα εισάγονται με το απολυτήριο και αυτές στις οποίες θα εισάγονται με Πανελλαδικές εξετάσεις.

Η εισαγωγή στις σχολές «χαμηλής ζήτησης» θα καθορίζεται από το απολυτήριο, το οποίο διαμορφώνεται για κάθε μάθημα από ένα διαγώνισμα Α΄ τετραμήνου, εργασία στο Β΄ τετράμηνο, την επίδοση του μαθητή στην τάξη αλλά και τελικές εξετάσεις του Ιουνίου που θα οργανώνονται όμως σε επίπεδο ομάδας σχολείων (θέματα από τους εκπαιδευτικούς της ειδικότητας από κοινού, με κλήρωση θα επιλέγονται κάποια από αυτά και η διόρθωση θα γίνεται από συνάδελφο άλλου σχολείου). «Άνθρακες ο θησαυρός» περί ελεύθερης πρόσβασης, καθώς τμήματα που σήμερα είναι «απαξιωμένα», έχουν τόσο χαμηλές βάσεις (π.χ. φέτος 3034 μόρια) που ο βαθμός των πανελλαδικών εξετάσεων δεν παίζει πραγματικό ρόλο για την εισαγωγή σε αυτά. Μάλιστα όσα παιδιά στα μέσα της Γ Λυκείου επιλέξουν τα τμήματα της ελεύθερης πρόσβασης θα χάνουν αυτομάτως το δικαίωμα να δώσουν Πανελλήνιες.

Για τις σχολές «υψηλής ζήτησης» ο τρόπος εισαγωγής θα καθορίζεται κατά 90% από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις (Πανελλαδικές) στα τέσσερα μαθήματα κατεύθυνσης και κατά 10% από το βαθμό του γενικού απολυτηρίου. 

Συντριπτικό χτύπημα της γενικής μόρφωσης

Την ίδια ώρα υποβαθμίζεται πλήρως το επίπεδο της γενικής μόρφωσης των μαθητών, αφού αυτή σταματά ακόμα πιο νωρίς, ενώ υποβαθμίζεται σταθερά και το περιεχόμενο βασικών μαθημάτων (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες κτλ.) τόσο στο γυμνάσιο όσο και στις 2 πρώτες τάξεις του Λυκείου, τα τελευταία χρόνια. Μ’ αυτό τον τρόπο ενισχύεται ακόμα παραπέρα η μονομέρεια της μόρφωσης των παιδιών. Για παράδειγμα, οι μαθητές που δεν θα επιλέξουν στην Γ τάξη την ομάδα «ανθρωπιστικών σπουδών» δεν θα κάνουν ούτε μια ώρα Ιστορία ή Κοινωνιολογία, ενώ οι μαθητές που θα επιλέξουν τις «ανθρωπιστικές σπουδές» δεν θα διδάσκονται καθόλου Μαθηματικά, Φυσική κλπ.

Από τις προτάσεις της κυβέρνησης δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι συνέπειες στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών!

Από το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας διαφαίνεται ότι θα υπάρξει εργασιακή αβεβαιότητα για εκατοντάδες συναδέλφους αλλά και αντίστοιχη κινητικότητα. Οι συνάδελφοι θα τρέχουν από σχολείο σε σχολείο για να συμπληρώσουν ωράριο, ενώ με τη συνολική μείωση των ωρών του ωρολόγιου από 32 σε 29 ώρες χάνονται τουλάχιστον 10.000 ώρες ή 500 θέσεις καθηγητών στα Λύκεια της χώρας. Επιδιώκουν να μετατρέψουν τον εκπαιδευτικό, από παιδαγωγό της νέας γενιάς, σε εργαλείο για την προώθηση στους μαθητές της εμπέδωσης των ταξικών ανισοτήτων και της κατηγοριοποίησης των μαθητών. 

Αυτό το σχέδιο δεν είναι ούτε καινούργιο, ούτε πρωτότυπο!

Ανάλογα συστήματα εφαρμόζονται εδώ και χρόνια σε διάφορες χώρες της Ε.Ε.  (InternationalBaccalaureat, Αγγλία, Γερμανία κλπ) με τραγικές συνέπειες για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Τα αποτελέσματα κινούνται σε δύο κατευθύνσεις: από τη μία ένταση των ταξικών φραγμών για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (είναι σχεδόν αδύνατο ένα παιδί της εργατικής τάξης να σπουδάσει σε σχολές υψηλής ζήτησης), από την άλλη υποβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου, της κριτικής ικανότητας της συναισθηματικής και νοητικής ανάπτυξης των μαθητών που προέρχονται από την εργατική τάξη.

Το σχολείο που ετοιμάζει η κυβέρνηση αλλά και η Ν.Δ. (ως προαλειφόμενη κυβέρνηση) είναι ακριβώς αντίθετο με τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των παιδιών της λαϊκής οικογένειας. Με όσα προτείνουν, το σχολείο και ειδικά το Λύκειο καθίσταται απωθητικό, γιατί ο ανταγωνισμός για μια "θέση στον ήλιο" εντείνεται ακόμα περισσότερο, λόγω και της ανεργίας και της ανασφάλειας που καλπάζουν, ενώ η μόρφωση γίνεται εμπόρευμα και η πρόσβαση σε αυτή καθορίζεται από την τσέπη του καθενός. Οι αναδιαρθρώσεις αυτές υπηρετούν τη δημιουργία μιας κοινωνίας που υποτάσσεται στο κέρδος, στον ανταγωνισμό, στους ταξικούς φραγμούς. Αυτή τη λογική υπηρετούν αρμονικά ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ. 

Εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς και συνολικά το εργατικό κίνημα μπορεί και πρέπει να βάλει φρένο σε αυτή την ταξική αναδιάρθρωση. Απορρίπτουμε συνολικά τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, παίρνουμε θέσεις μάχης μέσα από τα σωματεία μας και παλεύουμε για ένα σχολείο όπου ο μαθητής θα μαθαίνει τους βασικούς νόμους που διέπουν τη Φύσης και την Κοινωνία, θα αναπτύσσει κριτική ικανότητα, θα αναπτύσσει όλες τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του, θα αντιλαμβάνεται τη θέση του στη φυσική και την κοινωνική πραγματικότητα, ώστε να μπορεί να παρεμβαίνει και να την διαμορφώνει. Ένα σχολείο που θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή ως την ενηλικίωσή του, ώστε να μπορεί να επιλέγει πιο ελεύθερα αν θα συνεχίσει στην ανώτατη, στην επαγγελματική ή στην καλλιτεχνική εκπαίδευση ή αν άμεσα θα εργαστεί. 

Αυτό είναι το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Ενιαίο 12χρονο σχολείο σύγχρονης γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές.

  • Πραγματική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε υποδομές και προσωπικό. Δουλειά με δικαιώματα για την νέα γενιά.
  • Δικαίωμα σε όλους τους μαθητής να διεκδικήσουν την πρόσβαση σε όλες τις Σχολές. Αποσύνδεση του Λυκείου από την είσοδο σε ΑΕΙ  και ΤΕΙ.
  • Όχι στις αντιεπιστημονικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών. Όχι στην απαξίωση μαθημάτων και αντικειμένων. Ριζικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών που θα προωθούν την επιστημονική σκέψη, την κριτική ικανότητα και τη δημιουργικότητα των μαθητών και  όχι τη μονομέρεια, την αποσπασματικότητα και την στείρα αποστήθιση! 


ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ Η ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ