Ανακοινώθηκε η νέα εγκύκλιος για την ατομική αξιολόγηση του έτους 2023. Οι νεοδιόριστες/οι και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί όλων των ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ της χώρας, θα αρχίσουν να λαμβάνουν προσωπικά email από τις δ/νσεις εκπαίδευσης. Πιθανόν τις επόμενες μέρες να βρεθούν αντιμέτωπες/οι με τους αξιολογητές τους. Θα κληθούν σε συνάντηση με τον αξιολογητή για να καθοριστεί το πλαίσιο της αξιολόγησης (καθήκον σε εξωδιδακτικό χρόνο) και να καθοριστούν οι δυο διδακτικές ώρες που ο/η αξιολογητής/τρια θα μπει για να παρακολουθήσει το μάθημα τους.
Ήδη την περσινή χρονιά δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί σε όλη την Ελλάδα αρνήθηκαν να συναινέσουν κι υπέγραψαν μαζικά Απεργία/Αποχή και μπλόκαραν τις επισκέψεις των αξιολογητών στα σχολεία συμμετέχοντας στις στάσεις εργασίας.
Σήμερα είναι οι νεοδιόριστοι και αμέσως μετά όλοι οι υπόλοιποι. Γι’ αυτό το ζήτημα δεν είναι ατομικό. Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ εκπαιδευτικών και σχολείων δε θα περάσει!
Θα μας βρουν απέναντι συλλογικά, μαζικά, μαχητικά! Θα ακυρώσουμε και θα μπλοκάρουμε την αξιολόγηση, όπως χιλιάδες συνάδελφοι και συναδέλφισσες σε όλη την χώρα μέχρι τώρα! Κανένας και καμία μόνος/-η!
Καλούμε κάθε συνάδελφο και συναδέλφισσα να συμμετέχει στην Απεργία/Αποχή από την ατομική αξιολόγηση και στις στάσεις εργασίας, όχι από αλληλεγγύη στους νεοδιόριστους, αλλά γιατί με αυτόν τον τρόπο συμβάλλει στον αγώνα για την ανατροπή της πολιτικής της κυβέρνησης που επιδιώκει διαχρονικά την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την προώθηση της αυτόνομης σχολικής μονάδας που θα λειτουργεί με όρους αγοράς.
Ερωτήσεις και απαντήσεις
Ποιες είναι οι πρώτες ενέργειες που πρέπει να κάνω;
Να δηλώσω άμεσα απεργία-αποχή (εάν δεν το έχω ήδη κάνει) υπογράφοντας την αντίστοιχη δήλωση της ΟΛΜΕ/ΔΟΕ που έχει αναρτηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μου και να την πρωτοκολλήσω.
Τα στελέχη του ΥΠΑΙΘ δηλώνουν ότι είναι πειθαρχικό αδίκημα η άρνηση της αξιολόγησης που επισύρει πειθαρχικές διώξεις και κρατήσεις μισθού. Ισχύει; Επίσης, μήπως κινδυνεύω να στοχοποιηθώ;
Σε καμία περίπτωση. Από την πρώτη στιγμή του αγώνα μας, το Υπουργείο κατέφυγε σε απειλές, εκβιασμούς και ποικίλους εκφοβισμούς. Μια μεγάλη μερίδα συμβούλων αλλά και κάποιοι διευθυντές σχολικών μονάδων αναπαρήγαγαν αυτό το κρεσέντο εκφοβισμού. Ότι οι αναπληρωτές κινδυνεύουν να απολυθούν, να μην επαναπροσληφθούν, ότι δε θα μπορούν να μετατεθούν οι νεοδιόριστοι, ότι η Απεργία Αποχή είναι παράνομη, ότι είναι πειθαρχικό αδίκημα. Αντίθετα, υπενθυμίζουμε ότι αναπληρωτές που συμμετείχαν στην Απεργία Αποχή από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας διορίστηκαν κανονικά, οι μεταθέσεις έγιναν κανονικότατα.
Είναι νόμιμη μορφή η Απεργία-Αποχή (στο εξής Α/Α); Οι επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας;
Η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας, η οποία καλύπτει τους συμμετέχοντες από κάθε πειθαρχική ευθύνη. Επισυνάπτουμε και σχετική γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε. Το ίδιο ισχύει και για τις στάσεις εργασίας.
Τι απαντάμε εάν σταλεί email από τον αξιολογητή;
Με την παρούσα (αριθμός πρωτοκόλλου …… εδώ να γράφεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της ομαδικής δήλωσης συμμετοχής στην Απεργία – Αποχή στο κάθε σχολείο) δηλώνω ότι συμμετέχω στην απεργία-αποχή που έχει προκηρύξει η ΟΛΜΕ/ΔΟΕ, από κάθε ενέργεια που συνδέεται με το σύστημα αξιολόγησης, το οποίο προωθείται εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και πιο συγκεκριμένα από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4823/21 και καθώς και από την Υπουργική Απόφαση 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 «Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη διαδικασία διενέργειάς της».
Δε γράφουμε τίποτα επιπλέον ως απάντηση κι εδώ σταματάει η επικοινωνία μας με τον αξιολογητή. Καλό είναι το απαντητικό αυτό μήνυμα να κοινοποιηθεί και στο Σχολείο και στο ΔΣ της ΕΛΜΕ/ του ΣΕΠΕ. Δεν «μπαίνουμε» στην ειδική πλατφόρμα αξιολόγησης. Δεν συμπληρώνουμε τον ηλεκτρονικό φάκελο. Δεν δίνουμε στοιχεία και «πάτημα» στον αξιολογητή, για να εντείνει τις πιέσεις και να αποστέλλει προσωπικά μηνύματα για τη συνέχιση της διαδικασίας. Ξέρουμε επίσης ότι όλα αυτά τα στοιχεία θα αξιοποιηθούν από το Υπουργείο και τα «παπαγαλάκια» του, για να θριαμβολογήσουν για τα ποσοστά συμμετοχής στην αξιολόγηση. Ακόμα και αν έχουμε «μπει» στην ειδική πλατφόρμα και έχουμε δεχτεί το μήνυμα από τον «αξιολογητή» για τα «βήματα», ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία, ενημερώνουμε άμεσα και πάλι το Δ.Σ. με οποιονδήποτε τρόπο.
Η Α/Α έχει κρατήσεις από τον μισθό μου;
Όχι, δεν έχει. Για να συμβεί κάτι τέτοιο θα έπρεπε να μπορεί να υπολογιστεί το χρονικό διάστημα που απείχε κάποιος, πράγμα αδύνατο. Ποτέ έως τώρα δεν επιχειρήθηκε να επιβληθούν κρατήσεις, αντίστοιχες για παράδειγμα με τις στάσεις εργασίας.
Υπογράφουμε στο σχολείο που έχουμε οργανική ή και σε όσα σχολεία συμπληρώνουμε ωράριο;
Υπογράφουμε σε όλα τα σχολεία που υπηρετούμε.
Πότε κάνουμε Α/Α και πότε στάση εργασίας;
Η απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ/ΔΟΕ καλύπτει σε όλες τις φάσεις τους/τις συναδέλφους από όλα τα εξωδιδακτικά καθήκοντα που σχετίζονται με την ατομική αξιολόγηση, όπως: από τη συνάντηση με τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, την ενημέρωση της Ψηφιακής Πλατφόρμας, τον ηλεκτρονικό φάκελο, την υποβολή έκθεσης ατομικής αυτοαξιολόγησης κλπ. Όταν συμμετέχουμε στην Απεργία- Αποχή βρισκόμαστε στο σχολείο μας και παρέχουμε το πλήρες εκπαιδευτικό μας έργο ως συνήθως. Στάση εργασίας δηλώνουμε, όταν θα έρθει ο/η σύμβουλος για αξιολόγηση μέσα στην τάξη να παρακολουθήσει μάθημα. Για τη στάση εργασίας δεν ενημερώνουμε παρά μόνο όταν καταφθάσει ο αξιολογητής στο σχολείο. Στις επισκέψεις που προηγούνται και σε οποιαδήποτε άλλη επαφή με τον αξιολογητή μας καλύπτει η Α/Α.
Σε περίπτωση που ο αξιολογητής ορίσει μόνος του μέρα και ώρα που θα επισκεφθεί το σχολείο;
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί συλλογικά από όλες/όλους τις/τους συναδέλφισσες/ους το κομμάτι της «παρατήρησης της διδασκαλίας» και να γίνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το σχολείο που θα πάει ο αξιολογητής, το ΔΣ των ΟΛΜΕ/ΔΟΕ έχει προκηρύξει 3ωρες στάσεις εργασίας στο πλαίσιο της αποτροπής της υλοποίησης του ν.4823/21 και της ΥΑ 9950/ΓΔ5/27-01-23 (παρακολούθηση μαθημάτων από αξιολογητές κλπ) και θα συνεχίζει να προκηρύσσει στάσεις εργασίας για όσο διάστημα διαρκούν αυτές οι διαδικασίες. Ενημερώνουμε άμεσα το ΔΣ, με οποιονδήποτε τρόπο, εάν ο «αξιολογητής» προσπαθήσει να κλείσει ραντεβού για παρακολούθηση διδασκαλίας.
Πώς είναι ενημερωμένος ο εκπαιδευτικός για αυτή του την επίσκεψη;
Ο Σύμβουλος ενημερώνει το σχολείο για το ραντεβού. Είναι υποχρεωμένος. Και ο δ/ντής τον αξιολογούμενο εκπ/κό.
Τι θα γίνει με τη μονιμοποίησή μου, εάν δεν αξιολογηθώ; Δεν είναι πρόβλημα να παραμείνω δόκιμος/η;
Η μονιμοποίησή των εκπαιδευτικών πραγματοποιείται με την έκδοση του ΦΕΚ διορισμών. Επομένως, είναι ήδη μόνιμοι. Γι’ αυτό άλλωστε ισχύουν για τους νεοδιόριστους (δόκιμους) κανονικά όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, αποσπάσεις κτλ) και έχουν τα ίδια δικαιώματα π.χ. ίδια μισθολογική εξέλιξη. Η διαπιστωτική πράξη μονιμοποίησης υπογράφεται από τη ΔΙΠΕ/ΔΙΔΕ αυτοδίκαια με την παρέλευση της διετούς υπηρεσίας των νεοδιόριστων του 2020 ως δοκίμων. Το υπουργείο προς στιγμήν δεν εκδίδει τις διαπιστωτικές πράξεις, γι’ αυτό έχουμε κατ’ επανάληψη προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε. Το ίδιο θα συνεχίσουμε να κάνουμε και για τους νεοδιόριστους του 2021 και μετά για τους οποίους ισχύει ο νόμος 4823/21.
Να κάνω τη διαδικασία παρά τις αντιρρήσεις μου, ώστε να μονιμοποιηθώ και να ξεμπερδεύω; Αρκετά δεν υπηρέτησα ως αναπληρωτής/αναπληρώτρια;
Δυστυχώς, δεν είναι έτσι. Ακόμα και αν ολοκληρωθεί η Α’ φάση (Α1) ΔΕΝ θα εκδοθούν οι διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης. Πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία (Α2 και Β). Πρόκειται συνεπώς για κοροϊδία και ξεκάθαρο εκβιασμό! Επίσης, η διαδικασία επαναλαμβάνεται κάθε 2 ή 4 χρόνια! Κανείς λοιπόν να μην παραπλανηθεί από τα ωραία λόγια και τις υποσχέσεις του ΥΠΑΙΘ («έλα μωρέ, τυπικό είναι, να τελειώνουμε»). Αν υλοποιηθούν αυτά τα σχέδια, τότε θα αρχίσουν οι πιέσεις του τύπου: «μα καλά, είναι δυνατόν να είναι όλοι άριστοι»; Με δυο λόγια: δε θα τελειώσεις, ίσα-ίσα που τότε θα αρχίσουν όλα για σένα. Η αξιολόγηση δεν οδηγεί στην πολυπόθητη εργασιακή ασφάλεια αλλά σε ένα καθεστώς μόνιμης εργασιακής αβεβαιότητας.
Ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που μπορώ να πάθω αν δεν αξιολογηθώ;
Το χειρότερο που μπορεί να πάθει όποιος/α δεν αξιολογηθεί είναι να πάει για επιμόρφωση… χωρίς καμία επίπτωση στην εργασιακή σχέση (μονιμότητα) ή τη μισθολογική εξέλιξη. Ήδη κατά δήλωσή του προέδρου του ΙΕΠ το σχετικό υλικό «επιμόρφωσης» για τους μη ικανοποιητικούς είναι έτοιμο!
Έχω μόνο δύο φορές δικαίωμα να αρνηθώ την ατομική αξιολόγηση, στη συνέχεια θα κριθώ ανεπαρκής και θα απολυθώ;
Σε καμία περίπτωση η συμμετοχή στην Απεργία-Αποχή, συνολικά η συνδικαλιστική δράση, δεν συνεπάγεται αρνητική αξιολόγηση. Για να το πούμε πιο καθαρά: ο αξιολογητής, σε περίπτωση μπλοκαρίσματος της αξιολόγησης, είναι υποχρεωμένος να σημειώσει ότι δεν πραγματοποιήθηκε λόγω συμμετοχής στην Απεργία-Αποχή και σε καμία περίπτωση ότι ο αξιολογούμενος έλαβε αρνητική αξιολόγηση. Προφανώς, οι συνάδελφοι/συναδέλφισσες που θέτουν το εξής ερώτημα, κάνουν αναγωγή στην σχετική διάταξη του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα. Εκεί όμως η αναφορά αφορά την περίπτωση που πραγματοποιηθεί η Αξιολόγηση και το αποτέλεσμά της είναι αρνητικό. Είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Επιπλέον, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπεται η απόλυση.
Δεν υπέγραψα τη δήλωση απεργίας-αποχής και τώρα έχει πρωτοκολληθεί.
Μπορείς να υπογράψεις οποιαδήποτε στιγμή τη δήλωση απεργίας-αποχής και να πρωτοκολληθεί με την ημερομηνία της ημέρας που υπέγραψες.
Η πλειοψηφία του Συλλόγου Διδασκόντων δεν κάνει απεργία-αποχή. Έχω το δικαίωμα να δηλώσω απεργία-αποχή ακόμη και μόνος/η μου;
Ακόμα και ένας/μία συνάδελφος μπορεί να δηλώσει Α/Α, όπως ακριβώς και απεργία.
Στην περίπτωση που ο/η σύμβουλος ενημερώσει ότι θα έρθει να γνωριστεί μαζί μας αλλά χωρίς να αξιολογήσει τι κάνουμε;
Ειδοποιούμε σε κάθε περίπτωση το ΔΣ της ΕΛΜΕ/του ΣΕΠΕ. Η γνωριμία σε ατομικό επίπεδο μόνο στην ατομική αξιολόγηση παραπέμπει. Εάν πρόκειται για ολόκληρο τον Σύλλογο Διδασκόντων, οπωσδήποτε πρέπει να ειδοποιηθεί το ΔΣ και να του ξεκαθαρίσουμε την πλήρη αντίθεσή μας με την αξιολόγηση και σε κάθε περίπτωση πως οποιαδήποτε αναφορά στην αξιολόγηση δεν θα γίνει αποδεκτή.
Ενημερώθηκα ότι στις περιοχές που έχουν επιλεγεί οι νέοι σύμβουλοι, όσοι αξιολογητές πηγαίνουν στα σχολεία και πέφτουν σε συναδέλφους που απέχουν, ζητούν να καταγραφεί η απεργία-αποχή σε πρακτικό και να υπογραφεί από τον συνάδελφο που απέχει ή ζητούν να καταγραφεί στο βιβλίο σχολικής ζωής ή τους λένε ότι έκλεισε ο φάκελός τους κλπ. Πώς πρέπει να κινηθώ σε αντίστοιχες περιπτώσεις; Υπάρχει κάποιος κίνδυνος σε αυτές τις κινήσεις;
Δεν προβλέπεται από καμία διάταξη κάτι από τα παραπάνω. Ενημερώνονται για τη συμμετοχή μας στην απεργία αποχή, η οποία είναι νόμιμη και διασφαλίζει τους συμμετέχοντες. Στο πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων (ΣΔ) καταγράφονται οι αποφάσεις του ΣΔ και υπογράφονται από όλες/όλους τις/τους παρούσες/όντες. Η απεργία-αποχή, όπως και η συμμετοχή σε απεργίες, στάσεις εργασίας κλπ. δεν τίθενται ως θέμα συζήτησης στον ΣΔ. Επομένως κανένα τέτοιο πρακτικό δεν μπορεί να γραφτεί. Στο Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής καταχωρούνται στοιχεία της καθημερινής ζωής της σχολικής μονάδας και καταγράφονται με χρονολογική σειρά όλα τα στοιχεία, γεγονότα, συμβάντα που αναφέρονται στη σχολική ζωή και τη λειτουργία του σχολείου, όπως εκδηλώσεις, συνεργασία με φορείς, έκτακτη απουσία εκπαιδευτικού, έκτακτη αλλαγή εφημερίας κ.λπ. - Άρα δεν γράφονται «όλα», κυρίως όχι η απεργία. Η απεργία-αποχή καταγράφεται στο πρωτόκολλο του σχολείου. Εάν κάποιος σχολικός σύμβουλος ζητήσει αντίγραφο της δήλωσης απεργίας-αποχής θα πρέπει να το πράξει εγγράφως. Αμέσως ενημερώνουμε το ΔΣ της ΕΛΜΕ/του ΣΕΠΕ.
ΚΑΝΕΝΑΣ/ΚΑΜΙΑ ΜΟΝΟΣ/Η
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ! ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ!